ماساژ چیست ؟

ماساژ چیست؟

ماساژ، فعالسازی سیستماتیک بافت نرم با هدف عادی سازی آنها است. ماساژ در واقع ناشی از احساس انسان به لمس شدن است؛ در ابتدایی‌ترین شکل خود می‌توان به در آغوش گرفتن و یا دست دادن با یکدیگر اشاره کرد. در بیانی دیگر، ماساژ کامل‌ترین شکل ارتباط حسی از طریق لمس کردن است.

این کار معمولا به شکلی حرفه ای توسط ماسورها انجام می‌شود. آنها از انواع روش‌های فیزیکی استفاده می‌کنند، از جمله فشار ثابت یا حرکتی. درمانگران عمدتا از دستان خود استفاده می‌کنند، اما ممکن است ساعد، آرنج یا پای خود را نیز وارد کار کنند.



آنها تکنیک‌های ویژه‌ای را روی بدن فرد اعمال می‌کنند و از حس لامسه خود برای تعیین مقدار مناسب فشار و کشف مناطق پرتنش و سایر مشکلات مفصلی استفاده می‌کنند. لمس کردن پوست همچنین احساس مراقبت را به ارمغان می‌آورد که جزء مهمی در رابطه با موضوعی به نام شفا است.

هدف از ماساژ چیست؟

هدف اصلی ماساژ، کمک به بهبود بدن جهت افزایش سلامتی و آرامش است. این به معنای متعادل سازی نیازهای روانی، عاطفی و فیزیکی افراد است. اغلب انواع تکنیک ها و سبک های ماساژ بر اساس مهارت درمانگر، دامنه تمرین و هدف اصلی جلسه ماساژ تعیین می‌شود. 

مطالعات متعدد نشان داده است که چطور ماساژ باعث زندگی سالم و طولانی برای انسان‌ها و در واقع تمام موجودات زنده می‌شود. ماساژ برای تحریک سیستم عصبی و آزاد کردن اندورفین‌ها (هورمون‌های احساس خوب) به منظور کاهش فشار و افزایش آرامش، روشی بسیار ایده‌آل است.

تاریخ ماساژ

شواهد باستان شناسی حاکی از آن است که در بسیاری از تمدن‌های باستانی مانند: ایران، چین، هند، ژاپن، کره، مصر، رم، یونان و بین‌النهرین، ماساژ به طور گسترده انجام می‌شده است.

به عبارتی، ماساژ یکی از قدیمی‌ترین درمان‌هایی است که جهت بهبود شرایط جسمی و روحی به کار می‌رفته است. در حدود 2700 سال قبل از میلاد، چینی‌ها از ماساژ برای درمان بیماری‌های مختلف و مشکلات گوناگون از درد زایمان گرفته تا انواع فلج‌ها استفاده می‌کرده‌اند.

مقبره‌های مصر باستان با تصاویری از انجام اقدامات ماساژ آذین شده‌اند. علاوه بر این، با توجه به طب سنتی هندی، ماساژ درمانی با استفاده از انواع روغن های معطر (آروماتراپی) و ادویه‌جات برای خواص شفابخشی‌شان از دیرباز به کار می‌رفته است.

حتی تصاویر و پیکرهای مشهور اشخاص یونانی و رومی مانند: جولیوس سزار، نشان از آن دارد که آنها ماساژ روزانه را برای درمان مشکلات عصبی خود به طور مستمر انجام می‌داده‌اند. در فرهنگ غربی، اشکال ماساژ معمولا شامل: سوئدی، درمانی و ورزشی است که در ابتدا در قرن نوزدهم معرفی شد.


فواید ماساژ

به طور کلی مزایای ماساژ به فیزیکی، عاطفی و روانی تقسیم‌بندی می‌شوند که به شرح زیر است:

فیزیکی:

  1.           تسکین تنش، بهبود آرامش
  2.           تسکین سفتی و کشش ماهیچه‌ها
  3.           کاهش ناراحتی‌های دوران بارداری
  4.           بهبود سریع خستگی عضلانی و کشیدگی رباط‌ها
  5.           کاهش اثر زخم
  6.            کم شدن درد، ورم و اسپاسم (گرفتگی) ماهیچه‌ها
  7.            افزایش انعطاف‌پذیری مفاصل و دامنه حرکت‌ها
  8.            بهبود عملکرد ورزشکاران با درمان آسیب‌های ورزشی
  9.            بهبود تنفس آسان و عمیق
    1.           بهبود گردش خون و حرکت مایعات لنفی
  10.            کاهش فشار خون
  11.            بهبود وضعیت شکل بدن
  12.             افزایش سلامتی و تغذیه پوست
  13.            افزایش سیستم ایمنی
  14.            درمان مسائل اسکلتی عضلانی
  15.            توانبخشی پس از عمل جراحی

عاطفی:

  • برطرف کردن نیازهای روحی و ایجاد رضایت و خوشنودی
  • افزایش احساس خوب
  • کاهش سطح اضطراب
  • افزایش هوشیاری
  • افزایش آگاهی ارتباطی بین ذهن و بدن

روانی:

  • تقویت آرامش ذهنی
  • ترویج وضعیت آرامش ذهنی
  • کمک به کاهش استرس ذهنی
  • توانایی کنترل سیگنال‌های استرس و بهبود پاسخ های مناسب
  • افزایش ظرفیت تفکر آرام و خلاق


هشدارها و اثرات جانبی ماساژ


ماساژ ممکن است چندین خطر جدی داشته باشد، هر چند اگر در نهایت دقت توسط ماسورهای حرفه‌ای اجرا شود. تعداد صدمات جدی گزارش شده بسیار کم است. عوارض جانبی ماساژ ممکن است شامل درد یا ناراحتی موقت، کبودی، تورم و یا حساسیت به روغن باشد.

  • ماسورها قبل انجام ماساژ باید فرم شرح حال را از فرد مراجعه کننده دریافت کنند تا بدانند فرد دارای محدودیت های ماساژ میباشد یا نه.
  • ماساژ شدید برای افراد مبتلا به اختلالات خونریزی یا تعداد پلاکت خون پایین و افراد مبتلا به داروهای کاهش دهنده خون مانند وارفارین اجتناب شود.
  • ماساژ در هر قسمت از بدن نباید با لخته شدن خون، شکستگی، زخم‌های باز یا زخم تازه بهبود یافته، عفونت‌های پوستی یا ضعف استخوانی (از جمله پوکی استخوان یا سرطان) یا جایی که اخیرا جراحی صورت گرفته است، انجام شود.
  • اگر چه ماساژ به طور کلی برای بیماران مبتلا به سرطان توصیه نمی‌شود، آنها باید قبل از ماساژ که شامل فشار عمیق یا شدید است، با متخصص انکولوژی خود مشورت کنند. هر گونه فشار مستقیم بر روی تومور نباید به هیچ وجه اعمال شود.
  • زنان باردار بسته به ماه بارداری قبل از ماساژ باید با پزشک زنان مشورت کنند. در هر صورت ماساژ پا در زنان باردار در طول بارداری مشکلی نداشته و باعث کاهش تورم در پاهای آنها نیز می‌شود.





Powered by Froala Editor