انواع کمر درد

انواع کمر درد


دانستن نوع کمر درد می‌تواند به آگاهی از درمان آن کمک کند. در دسته‌بندی کلی اکثر کمردردها در یکی از این دو دسته قرار می‌گیرند: 

 حاد یا مزمن. (همچنین ممکن است کمردرد نیمه مزمن را هم شنیده باشید که بین حاد و مزمن است، اما رایج نیست.)



کمر درد حاد (کوتاه‌مدت)

وقتی کمردردتان حاد است یعنی درد ناگهانی شروع شده است. عواملی مانند فشار، ورزش سنگین، حرکت نادرست یا بلند کردن نادرست یک جسم می‌توانند باعث کمردرد حاد شوند.

اکثر موارد کمر درد حاد هستند. در کمر درد حاد درد بیش از 6 هفته ماندگار نخواهد بود و در اکثر موارد دلیل زمینه‌ای درد باعث مشکل جدی یا طولانی مدت نخواهد شد.


کمر درد مزمن (درد بلند مدت)

از طرف دیگر کمر درد مزمن می‌تواند مشکلی جدی باشد. درد مزمن جدی و خطرناک است چون علائم آن به قدری شدید هستند که باعث تأثیر بر سلامت، تحرک و کیفیت زندگی به مدتی طولانی خواهند شد.

در حالیکه کمردرد مزمن می‌تواند ناگهانی شروع شود، اما معمولاً به تدریج به وجود می‌آید و بیش از 6 هفته طول می‌کشد. همچنین کمر درد مزمن می‌تواند متناوب باشد یعنی مدتی خبری از درد نباشد و مجدداً رخ دهد.

چه عواملی باعث کمر درد مزمن می‌شوند؟ کمر درد مزمن می‌تواند در اثر آسیب جدید ایجاد شود، اما معمولاً مشکلات زمینه‌ای دلیل اصلی آن هستند. مشکلات عضلانی (که در آن کمر قدرت و ثبات خود را از دست می‌دهد) یکی از رایج‌ترین دلایل است.


علائم کمر درد

کمر درد می‌تواند دردی موضعی و در یک نقطه بوده و یا اینکه دردی گسترده در کل کمر باشد. گاهی اوقات درد از کمر به قسمت‌های دیگر بدن، مانند: باسن، پاها یا شکم کشیده می‌شود. شدت کمر درد در افراد مختلف متفاوت است.

بسته به نوع، دلیل و محل کمر درد، ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:


*شدت یافتن درد با بلند کردن اجسام و خم شدن

*بدتر شدن درد در زمان استراحت، نشستن یا ایستادن

*دردی که می‌آید و می‌رود

*خشکی در صبح و زمان برخاستن از خواب و کاهش کمردرد با فعالیت روزانه

*دردی که از کمر تا باسن، پاها و ران‌ها کشیده می‌شود



دلایل کمردرد شدید


بسیاری از آسیب‌ها، مشکلات و بیماری‌ها می‌توانند باعث درد پایین کمر شوند. برخی از آن‌ها عبارتند از:


  1. کشیدگی و رگ‌به‌رگ شدن

کشیدگی و رگ‌به‌رگ شدن کمر رایج‌ترین دلیل کمر درد است. ممکن است با بلند کردن نادرست و غیر ایمن یا بلند کردن جسمی سنگین باعث آسیب به عضلات، رباط‌ها یا تاندون‌ها شوید.

 



  1. شکستگی‌ها

ممکن است مهره‌های ستون فقرات در یک حادثه مانند افتادن یا تصادف رانندگی بشکنند. برخی از مشکلات (مانند: اسپوندیلوزیس یا پوکی استخوانباعث افزایش احتمال شکستگی می‌شوند.



مشکلات دیسک


دیسک‌ها از مهره‌ها (استخوان‌های کوچک ستون فقرات) محافظت می‌کنند. دیسک‌ها ممکن است بیرون بزنند و به عصب‌ها فشار وارد کنند. همچنین ممکن است پاره شوند (فتق دیسک). با افزایش سن، دیسک‌ها مسطح شده و میزان محافظتشان کاهش می‌یابد (بیماری دیسک دژنراتیو).

ستون فقرات

 

 


مشکلات ساختاری


مشکلی به نام استنوزیس ستون فقرات (تنگی کانال نخاعی) زمانی رخ می‌دهد که قسمت مربوط به نخاع در ستون فقرات تنگ باشد. در صورتی که قسمتی باعث فشار بر نخاع و نیشگون گرفتگی نخاع شود باعث درد شدید عصب سیاتیک و درد پایین کمر خواهد شداسکولیوز (انحراف ستون فقرات) می‌تواند باعث درد، خشکی و مشکل در حرکت شود.


آرتریت

آرتروز (استئوآرتریت) رایج‌ترین نوع آرتریت است که باعث درد پایین کمر می‌‌شود. اسپوندیلیت آنکیلوزان باعث درد پایین کمر، التهاب و خشکی ستون فقرات می‌شود.



بیماری‌ها


تومور ستون فقرات، عفونت و انواع مختلف سرطان هم می‌توانند باعث کمردردکمر درد  شوند. مشکلات دیگر هم می‌توانند باعث کمر درد گردند؛ برخی از آن‌ها عبارتند از سنگ کلیه و آنوریسم آئورت شکمی.


اسپوندیلولیستزیس

این وضعیت باعث لیز خوردگی مهره‌های ستون فقرات می‌شود. اسپوندیلولیستزیس باعث درد پایین کمر و گاهی پادرد می‌شود.


کمردرد مربوط به بارداری

کمر درد در دوران بارداری مشکل رایجی در زنان است.


کمردرد قاعدگی

درد پایین کمر یکی از علائم رایج PMS که مشکلی رایج در زنان در دوران قاعدگی است، می‌باشد. با این حال درد شدید پایین کمر می‌تواند علامت PMDD یا دیسمنوریا (دیسمنوره) باشد.

Powered by Froala Editor